از لحاظ علمی،دلیلی وجود ندارد که دوشیزگان نتوانند از کاپ قاعدگی استفاده کنند.
اما با توجه به اینکه این محصول داخل واژن قرار میگیرد و احتمال آسیب به پرده ی بکارت وجود دارد و در کشور عزیزمان از نظر فرهنگی و مذهبی مسئله ی پرده ی بکارت موضوع حائز اهمیتی است به دوشیزگان پیشنهاد نمیشود.

طراحی زنگوله ای شکل آن باعث میشود تا کاپ بطور مناسب و به راحتی با دیوار واژن مماس شود،اما زیر دهانه ی رحم قرار نمیگیرد.(امکان بازگشت مایعات به رحم وجودندارد).لبه های آن بطوری طراحی شده که با ایجاد یک مکش،کاپ را در موقعیت مناسب قرار میدهد و محتویات قاعدگی را داخل آن جمع اوری میکند.حفره های کوچک اطراف لبه های آن نیز بمنظور کمک به از بین بردن مکش در هنگام خروج آن است.
یا یکبار استفاده و ازمون و خطا بهترین زمان برای تخلیه ی کاپ متناسب با خونریزی خود را بدست خواهید اورد.که به شما این اطمینان را میدهد که سرریز نداشته باشید.

استفاده از کاپ قاعدگی و عفونت دستگاه ادراری به هیچ وجه در ارتباط نیست،چرا که کاپ قاعدگی از سیلیکون پزشکی ساخته شده که این سیلیکون در بدن بصورت خنثی عمل کرده و نمیتواند چیزی از خود ساطع کند.شما میتوانید دنباله ی کاپ را کمی کوتاه کنید.همچنین بسیار مهم است که دستهای خود و کاپ را بطور کامل همراه با دنباله ی آن شستشو و ابکشی نمایید.

در مورد خونریزی بصورت لخته،استفاده از کاپ قاعدگی بسیار مفید است.در اولین دوره ی استفاده ممکن است نیاز به آزمون و خطا داشته باشید تا فواصل تخلیه کاپ را بر اساس میزان خونریزی خود براورد نمایید و قطعا در دوره های بعدی کاملا مسلط خواهید بود.
اگر خونریزی شما کم است کاپ هیچ تاثیر منفی بر بدن شما نمیگذارد،در دوران یائسگی خشکی واژن امری طبیعی است و حتی شما در میابید که کاپ در این دوران به شما کمک خواهد کرد زیرا کاپ چیزی را جذب نمیکند و به حفظ رطوبت واژن کمک میکند.

آناتومی واژن بانوان طوری طراحی شده است که در طول روابط جنسی و یا زایمان بسط می یابد و سپس به تدریج به حالت طبیعی اولیه خود باز میگردد.بطوریکه بعد از زایمان انجام برخی تمرینات ورزشی برای بازگشت واژن به حالت اولیه خود بسیار توصیه میشود.
با این حال،صرف نظر از ماهیت واژن بانوان،کاپ قاعدگی از سیلیکون پزشکی بسیار نرم و قابل انعطاف ساخته شده است و در دو سایز کاملا متناسب با آناتومی بانوان طراحی شده است.و به هیچ وجه تاثیر منفی در آناتومی ارتجاعی واژن ندارد.

کاپ قاعدگی با توجه به اناتومی بدن بانوان طراحی شده.از اونجاییکه این سیلیکون طبی در دهانه واژن به شکل زنگوله ای از قسمت دهانه به دیواره ی واژن مماس میشه و بعلت ماهیت واژن ثابت در جای خودش قرار میگیره،آناتومی واژن مانند یک جیب با دیواره های اطراف و یک پایان بسته است.هیچ جایی برای یک کاپ،یا هر چیز دیگه ای برای بالا رفتن وجود ندارد.

فواصل تخلیه کاپ قاعدگی کاملا متناسب با میزان و حجم خونریزی قاعدگی هر فرد متفاوت است،با یک دوره استفاده و آزمون و خطا خواهید آموخت بهترین زمان تخلیه کاپ شما چه زمانیست،اگر خونریزی شما شدید است ممکن است هر ۴ الی ١٠ ساعت در روز احتیاج به تخلیه ی کاپ داشته باشید اما اگر خونریزی شما کم یا متعادل است میتوانید هر ١٢ ساعت آنرا تخلیه نمایید.حتما توجه داشته باشید که بیش از ١٢ ساعت کاپ خود را بدون تخلیه و شستشو رها نکنید.

توجه داشته باشید حتما قبل از اولین مصرف کاپ قاعدگی خود را استریل نمایید.
کاپ قاعدگی را پس هر بار تخلیه باید بشویید و دوباره استفاده نمایید،بخاطر جلوگیری از تغییر بو و رنگ، اول آن را با آب سرد بشویید بعد با آب گرم بشویید. بعد از دوران قاعدگی کاپ را با جوشاندن در یک ظرف بزرگ آب برای ۵ الی ۱۰ دقیقه ضد عفونی کنید.(توصیه میشود یک ظرف جداگانه مخصوص اینکار داشته باشید و حتما مواظب باشید هنگام جوشاندن بخاطر کمی آب،کاپ نسوزد)
راه های دیگری هم برای ضدعفونی کردن کاپ قاعدگی وجود دارد،مثل : قرار دادن کاپ به مدت حداکثر سه دقیقه در محلول آب و سرکه (١٠٪‏ سرکه سفید و ٩٠٪‏ آب)
یا استفاده از محلولهای ضدعفونی کننده
اما بهترین راه جوشاندن در اب می باشد چرا که غیر از همیشه در دسترس بودن،از هیچ ماده ی شیمیایی حساسیت زایی برای بدن تشکیل نشده(کاپ قاعدگی از سیلیکون پزشکی تهیه شده است که در بدن بصورت خنثی عمل میکند و هیچ عارضه ای برای بدن ندارد اما شستشوی آن با مواد ضدعفونی کننده ممکن است باعث شود مواد شیمیایی روی کاپ باقی مانده و در بدن ایجاد حساسیت نماید)


کاربرد دنباله صرفاً برای دسترسی پیدا کردن به کاپ بعنوان یک راهنما و به منظور کمک به از بین بردن مکش در هنگام خروج آن می باشد.

زمانیکه کاپ شما بدرستی قرار گرفته باشد،قسمت پایینی آن بطور نسبی نباید بیشتر از نیم انگشت از دهانه ی واژن فاصله داشته باشد.دنباله باید بطور کامل داخل واژن قرار گیرد بطوریکه آنرا احساس نکنید،اگر احساس میکنید دنباله بیش از حد بلند است میتوانید آنرا تا حدی کوتاه نمایید،اما باید مراقب باشید با کوتاه کردن دنباله به قسمت پایینی کاپ صدمه نزنید و آنرا سوراخ نکنید.

شما باید حتما کاپ را در هنگام آمیزش همراه با دخول واژینال،خارج نمایید.ولی آمیزش بدون دخول امکان پذیر می باشد.

استفاده ی آن با قرص های ضد بارداری بلامانع است.
شما میتوانید لونت خود را با یک IUD ویا با یک constraceptive ring (وسائل جلوگیری از بارداری) استفاده کنید و حتمآ با دکتر مربوطه استفاده همزمان را چک فرمایید.

لونت نه وسیله جلوگیری از بارداری است و نه هنگام نزدیکی جنسی استفاده میشود.
لونت استفاده کننده را از بیماری هایی که توسط نزدیکی جنسی انتقال می یابند محافظت نمیکند.